پیشرفت 70 درصدی مطالعات فاز یک کریدور گردشگری «بیستون - تاق‌بستان»

پیشرفت 70 درصدی مطالعات فاز یک کریدور گردشگری «بیستون - تاق‌بستان»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از پیشرفت 70 درصدی مطالعات فاز یک کریدور گردشگری بیستون - تاق بستان خبر داد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، «جلیل بالایی» در  نشست کارگروه گردشگری استان به برخی از موانع گردشگری در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی که پس از جنگ از گردشگرانی که به این استان سفر کرده اند انجام شد، دو عامل را از مهمترین موانع گردشگری کرمانشاه برشمردند.


وی ادامه داد: فراوانی دکه‌های داخل شهر که نشان از ناامنی اقتصادی دارد و نیز تعدد پادگان‌ها در ورودی و خروجی شهرستان‌های مختلف از جمله عواملی بودند که گردشگران ذکر کردند.


مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه این دو عامل باعث شده تا همواره منظر طبیعی، تاریخی و زیست محیطی بین دو اثر جهانی بیستون و ملی تاق بستان مورد دغدغه و پیشنهادات استانداران پیشین قرار گیرد، گفت: در سفر مقام معظم رهبری در سال 92 موضوع گردشگری در این محور شتاب گرفت.


وی افزود: در این سفر مسأله کریدور گردشگری در محور بیستون - تاق بستان و عقب‌نشینی پادگان‌های نظامی مسیر مطرح شد که مقام معظم رهبری با آن موافقت کردند و پادگان های نظامی مسیر اقدام به عقب‌نشینی کردند.


بالایی افزود: مطالعات فاز صفر این پروژه به منظور امکان سنجی اینکه آیا این مسیر اساسا برای گردشگری مناسب است یا نه، سال ۹۲ توسط راه و شهرسازی انجام گرفت.


وی با اشاره به اتمام مطالعات فاز صفر در سال 95 و واگذاری این پروژه به اداره کل میراث فرهنگی استان، افزود: مطالعات فاز یک پروژه را از این سال آغاز کردیم و اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه برداشت واقعی و میدانی از مسیر، امکان سنجی فرصت ها و نظام بهره برداری درست از مسیر را از جمله اهداف اجرای مطالعات فاز یک عنوان کرد و افزود: اعتبار مطالعات فاز یک پروژه در سال 96 حدود 400 میلیون تومان بوده است.


80 ریز پروژه را برای این محور تعریف کرده‌ایم


در ادامه این نشست، «فریدون گازرانی» مدیر مطالعات پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان با بیان اینکه این پروژه با رویکرد غالب گردشگری با حفظ وضع موجود تعریف شده، عنوان کرد: روایت های تاریخی، ارزش بخشی نظامی، میراث صنعتی، داستان های حماسی، دشت ها و... از جمله جاذبه های مسیر هستند که در مطالعات مورد توجه قرار گرفتند.


وی خاطرنشان کرد: طول محور 35 کیلومتر و عرض آن نیز یک و نیم کیلومتر است.


مدیر مطالعات پروژه کریدور گردشگری بیستون به تاق بستان با بیان اینکه سطح زمین کل مجموعه هفت هزار و 18 هکتار است، گفت: بیشترین اراضی این محور به ترتیب اراضی نظامی، کشاورزی، باغات، اراضی بایر و صنعتی هستند.


به گفته این مسئول در این محور 16 روستا قرار دارند که از هم اکنون برای تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری درحال آماده شدن هستند.


وی با تأکید بر این‌که زمین های این محور آماده پذیرش پروژه هستند، اعلام کرد: 80 ریز پروژه را برای مسیر تعریف کرده ایم.


همچنین «مهرداد سالاری» معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست، با بیان اینکه حدود 10 سال است که موضوع این کریدور در استان مطرح می شود، گفت: در ابتدا برخی اقدامات بی حساب و کتاب همچون درختکاری مسیر انجام گرفت.


وی گفت: یکی از ضعف های این مجموعه عدم وجود مدیریت واحد است.


معاون عمرانی استانداری کرمانشاه یادآور شد: از جمله مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم تطابق این طرح با سند بالادستی است.


وی به وجود برخی محدودیت ها همچون واحدهای صنعتی موجود در مسیر اشاره کرد و یادآورشد: ازسوی دیگر باید تلاش شود تا قابلیت های مسیر به خوبی مورد توجه قرار گیرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.